Bekijk deze e-mail in je browser

 


Nieuwsbrief Friday Night Run - # 2018

 

Hallo Loper,

De Friday Night Run is een gratis duurloop op de tweede vrijdag van de maand voor alle soorten hardlopers. Dus lekker een uur hardlopen met anderen, goed voor de sociale contacten en natuurlijk de gezondheid!

In deze nieuwsbrief:

  • Aanstaande vrijdag is er weer een Friday Night Run!
  • Praktische informatie over de Friday Night Run
  • Het nut van een korte interval-training
  • Sneller herstellen van Spierpijn
  • Voel je Olympisch met de Olympisch Stadionloop
  • Verder lopen….
 

Aanstaande vrijdag is er weer een Friday Night Run!

Aanstaande vrijdag mogen we weer: de Friday Night Run. Kom om aan je tempoduurvermogen te werken, gezellig samen hard te lopen, je nieuwe hardloopschoenente te showen aan je hardloopmaatjes of om jezelf na afloop te belonen met een lekker speciaalbiertje.

Allemaal prima redenen.

We starten om 19.30 met een warming up in het Olympisch Stadion en rennen daarna een mooi rondje door Amsterdam om  vervolgens door een uurt later weer door de poorten van het Olympisch naar binnen te rennen.

Vergeet niet om je hardloopmaatjes mee te nemen. Iedereen die een uur (maar er is ook een 45 minuten-groep) kan rennen is meer dan welkom.

Als altijd kun je kiezen voor vijf snelheden onder begeleiding van ervaren pacers. De pacers rennen op 9, 10, 11, 12 of 13 km per uur. Voor beginnende lopers is er een groep die een afstand van zes kilometer rent in 45 minuten.

Het loopgebied; Verrassend Sloten

De route bij deze editie van de Friday Night Run gaat vanaf het Olympisch Stadion door verrassend Sloten. De lange straten zijn - zeker nu het weer donkerder is - prima om 's avonds te rennen. 

Tot vrijdag!


 

Praktische informatie over de Friday Night Run

Op de Friday Night Run-website kun je alle praktische informatie vinden.

Het belangrijkste; De Friday Night Run is gratis, neem eventueel wel geld of je pinpas mee om aan de bar in de kantine eten en drinken te kunnen kopen.

  • De gezamenlijke warming-up begint om 19:30 uur, maar je kunt al eerder terecht in de kantine van Phanos
  • We starten en finishen in het Olympisch Stadion en alle tempogroepen (9,10,11,12, en 13 kilometer per uur) lopen ongeveer een uur.
  • Er is ook een groep voor beginners; deze loopt in 45 minuten zes kilometer met een tempo van ongeveer 8 kilometer per uur (dat is 7min 30sec per kilometer)
  • Je kunt gebruik maken van faciliteiten van Phanos; de kleedkamers met douches, kluisjes (voor zover beschikbaar) en de kantine

 


 

Het nut van een korte interval-training

pictureDoor de korte interval trainingen ga je technisch beter lopen. Je krijgt gevoel voor korte passen. Daarnaast gaat je lichaam efficiënter bewegen door o.a. het plaatsen van de voet onder het lichaamszwaartepunt. Je word ook bewust van je voetplaatsing en je leert je knie iets hoger in te zetten.

Daarnaast zijn korte intervallen interessant voor conditie opbouw. Je leert te lopen op hogere hartslag en hogere snelheden. Om de conditie te verbeteren zal je zowel langzaam moeten lopen (circa 2min langzamer dan 5km km-tempo = voor je vetverbranding) als hogere snelheden (voor je 
koolhydraat verbranding). Als je te eenzijdig traint stopt de progressie en dat is natuurlijk zonde.

Voorbeelden van korte interval trainingen die je zelf zou kunnen doen*:
* 5km lopen met op einde 10 x 100m sprint (pauze = 1min dribbelen)
* 5 x 200m climaxloop (dus in de 200m versnellen) (p = 1min)
* Fartlek met een thema (bv. elke 5e lantaarnpaal ga ik versnellen / elke rode auto betekent 1 versnelling van 15 seconden)

Dit stuk werd geschreven door Daan Glorie  van All4running
*zorg ervoor dat je voldoende getraind bent


 

Sneller herstellen van spierpijn

Bij extreme belastingen kun je  ook tijdens de inspanning al last krijgen van spierpijn. Je spieren kunnen afvalstoffen zoals melkzuur dan niet meteen kwijt. Daardoor ontstaat er een ophoping van de afvalstoffen, en je krijg last van spierpijn. Spierpijn kan in principe geen kwaad, maar het is wel lastig. Je wilt het liefst natuurlijk zo snel mogelijk weer beginnen aan je volgende training. Compressiekousen zoals STOX recovery socks helpen je om sneller te herstellen. Een belangrijke functie van deze sokken is het afvoeren van afvalstoffen, bloed en vocht. De compressie zorgt voor druk vanaf de enkels naar boven, zodat bloed weer snel naar boven kan worden teruggevoerd.

Zoek jouw kleur Stox Socks hier >> 


 

Voel je Olympisch met de Olympisch Stadionloop

Elk jaar organiseert Phanos in samenwerking met UNICEF de Olympisch Stadionloop. Dit jaarlijkse hardloopevenement bestaat uit drie afstanden: 1 km, 5 km en 10 km. De 1 km-afstand is speciaal voor kinderen tot en met 12 jaar. Bij kinderen tot en met acht jaar mogen de ouders meerenen. De 5 km is eveneens het strijdtoneel van de onderwijsloop. Bij de 10 km kan je kiezen uit meer mogelijkheden: lopen als recreant, deelnemen met collega’s aan de bedrijvenloop of inschrijven voor de individuele wedstrijdloop.

Loop Hard, Steun Unicef, Voel je Olympisch!

Schrijf je in voor de Olympisch Stadionloop >> 


 

Verder lopen….

Zondag 14 oktober – Sloterplasloop

Vrijdag 9 november – Friday Night Run

Zondag 11 november – Olympisch Stadionloop 

Zaterdag 15 december - Night Trail (Amsterdamse Bos) Slechts 150 inschrijvingen

Zondag 16 december - De Boscross (onderdeel van het Nationaal Crosscircuit)


 
 
 
 

Kijk voor meer informatie op de websites www.fridaynightrun.nl. Met vragen over bovenstaande kun je mailen naar fridaynightrun@phanos.amsterdam voor andere activiteiten van Phanos kun je mailen naar verenigingsmanager@phanos.amsterdam.

 
 
   

© 2014-2017 De Nieuwsbrief Friday Night Run is een uitgave van Amsterdam Loopt Harder en wordt verzonden door atletiekvereniging Phanos Amsterdam. De nieuwsbrief wordt verstuurd naar deelnemers aan een van onze vorige loopevenementen en andere geïnteresseerden. Je kunt je aanmelding zelf hier wijzigen of afmelden, indien je tijdelijk of definitief geen prijs stelt op toezending.